FF-kakel
Digitaalinen myyntijärjestelmä B2B:hen
Digitaalinen myyntijärjestelmä B2B:hen
FF-kakel
Laattojen ja klinkkerien ammattimainen kauppa.
Tukholma
-
-
FF Kakel perustettiin Göteborgissa vuonna 1999, ja yli kaksikymmenvuotisen historiansa aikana se on auttanut luomaan alueen parhaan laatta- ja klinkkerikaupan ammattilaisyrityksen. Yrityksellä on toimipaikkoja myös Tukholmassa ja Uppsalassa. Myymälät ovat rakenteeltaan samanlaisia, ja niissä on sekä ammattilaismyymälä että konseptistudio. Kaikki yksiköt tarjoavat konseptikehitystä, teknistä palvelua ja varastointia.
Lähtökohtana on kolme tavoitetta. Ensimmäinen on tulla valtakunnalliseksi laattojen toimittajaksi. Tämä tarkoittaa läsnäoloa kaikissa maakunnissa, ei vain pääkaupungeissa, kuten aiemmin. Toisena tavoitteena on luoda vahva, skaalautuva ja houkutteleva digitaalinen läsnäolo. Tässä yritys haluaa tarjota jäsenilleen verkkomyyntiä. Tämä ominaisuus tuo lisäarvoa tavallista verkkokauppaa enemmän älykkäiden ja hyödyllisten ominaisuuksien avulla. Kolmas ja viimeinen tavoite on pystyä järjestämään kaikki tuotetiedot yhteen paikkaan. Kyseessä on tarkemmin ottaen koko organisaation PIM-järjestelmä, joka on yhteydessä muihin järjestelmiin.
Tavoitteiden yksi ja kaksi saavuttamiseksi oli ratkaistava seuraavat haasteet: yrityksellä ei ollut sähköistä kaupankäyntiä ja sen digitaalinen läsnäolo oli hyvin rajallinen. Tuotteiden ostaminen, oli kyse sitten B2C- tai B2B-tuotteista, voitiin tehdä vain myymälässä.
Ulkoiset tekijät, joista yksi on kova kilpailu, johtivat siihen, että kolmas tavoite oli haastavaa saavuttaa. Yrityksen tuotetiedot olivat hajallaan useissa eri paikoissa ja eri järjestelmissä: kiintolevyillä, kuten Excel-tiedostoissa. Yrityksellä ollut keskitettyä PIM-järjestelmää tuotetietojen hallintaan eikä integrointia toiminnanohjausjärjestelmään. Kun tämä saatiin kuntoon, voitiin luoda B2B-jäsenyrityksille houkutteleva digitaalinen alusta, jonka avulla he voivat tehdä tilauksia omilla alennetuilla hinnoillaan.
FF-kakelin tiimi työskenteli räätälöityjen ratkaisujen parissa auttaakseen FF-kakelia saavuttamaan tavoitteensa.
Digitaalinen alusta:
Euvic toimitti yhdessä FF tilesin tiimin kanssa räätälöidyn, Lithium-alustalle rakennetun, ratkaisun, jossa yhdistyvät PIM, sähköinen kaupankäynti (B2B ja B2C) ja sivusto/CMS yhdellä alustalla. Siinä on tuotetietomallinkartoitus heidän toiminnanohjausjärjestelmänsä (Visma) kanssa niin, että toiminnanohjausjärjestelmään syötetyt tietoattribuutit ja kategoriat synkronoidaan ja näytetään automaattisesti sähköisen kaupankäynnin verkkosivustolla. Asiakas voi myös valita, mitkä tuotteet ovat saatavilla sähköisen kaupankäynnin sivustolla.
Muita ominaisuuksia ovat myös:
Omat sivut:
Kehitimme jäsenyrityksille “Omat sivut” -osion, jossa he voivat tarkastella tilauksiaan, laskujaan, yksilöllisiä hintojaan ja tehdä tilauksia, täysin integroituna toiminnanohjausjärjestelmään. Räätälöity ERP-integraatio Visma Globalin kanssa rakennettiin synkronoimaan asiakkaat, tilaukset, laskut, hinnat, yksilölliset hinnastot ja nimikkeet. Se tukee eriytettyä hinnoittelua, mikä tarkoittaa sitä, että asiakkaat voivat saada samanaikaisesti useista eri hinnastoista alennuksia, kuten asiakastason alennuksia, tuoteryhmäalennuksia tai nimikekohtaisia alennuksia. Alusta tukee kaikkia näitä, jotta B2B-asiakkaat näkevät kullekin nimikkeelle parhaan hinnan.
Uusi moderni muotoilu:
Tiimi kehitti myös uudet sivut, joilla on uusi moderni muotoilu. Nämä sivut ovat täysin hallittavissa alustassa, jossa on uusi työnkulku uusille tuotteille ja keskitetty PIM. Nämä työnkulut tukevat erilaisia käyttötapauksia. Työnkulku auttaa esimerkiksi yritystä jakamaan uuteen tuotteeseen liittyviä tehtäviä muistuttamalla ihmisiä tai tiimejä lisäämään kuvauksen, käännökset, kategorisoinnin ja kuvat ennen kuin uusi tuote voidaan julkaista sivustolla. Käytössä on myös varauslomakkeita, joilla voi varata tapaamisia myymälässä.
PIM-järjestelmä on käytössä koko organisaatiossa, ja se on liitetty liiketoimintajärjestelmään. Järjestelmä minimoi sisäisen työmäärän ja tukee myyntiä digitaalisissa kanavissa. Työ on myös antanut yritykselle houkuttelevan digitaalisen läsnäolon toimialallaan tarjoamalla täysin toimivan digitaalisen myyntikanavan B2B-verkkomyyntiä varten.
Tämän lisäksi on olemassa vielä jäsenille tarkoitettu “Omat sivut” -osio, joka tuo lisäarvoa älykkäillä ja hyödyllisillä ominaisuuksilla. “Omat sivut” lisää myös osaltaan asiakasuskollisuutta ja parantaa asiakaskokemusta, koska kaikki toiminnot on koottu yhteen paikkaan, johon on helppo päästä käsiksi.
“Euvic oli meille oikea kumppani, sillä heillä on oikeanlainen tausta ja asiakaslähtöisyys. Yhteistyö on toiminut hyvin, ja meillä on ollut jatkuvia katselmuksia, joissa olemme myös laajentaneet projektia entisestään.”
Michael Johansson – FF-tilesin toimitusjohtaja