POP Pankki
Uusi mobiilipankki- ja vakuutusalusta
Uusi mobiilipankki- ja vakuutusalusta
POP Pankki
Pankki ja rahoitus
Suomi
Sovellus
UX/UI-suunnittelija, projektipäällikkö, 2 kehittäjää, manuaalinen testaaja, automaattinen testaaja
Pop Pankki tarvitsi digitalisaatiossaan uuden mobiilisovelluksen, joka toimisi sekä pankki- että vakuutusalustana. Vanhasta sovelluksesta puuttui ominaisuuksia eivätkä asiakkaat olleet lainkaan tyytyväisiä suunnitteluun. App-storessa sovelluksen pisteet olivat vain 2,8.
Euvic hoiti koko tuotekehityksen; kaiken analysoinnista, UX-suunnittelusta, toteutuksesta ja testauksesta julkaisuun ja ylläpitoon. Sovelluksen lisäksi Euvic loi myös ulkoisen APIn hoitamaan kaikkia pankki- ja vakuutustoimintoja. Suunnitelma jaettiin kolmeen vaiheeseen:
Ensimmäisessä vaiheessa etusijalle asetettiin sopivien ryhmien luominen molemmille osapuolille, jotta lopputuotteen laajuus ymmärrettäisiin ja määriteltäisiin täysin. Tämä merkitsi jatkuvaa yhteistyötä liiketoiminnan, suunnittelutiimin ja ohjelmistokehittäjien välillä. Se merkitsi myös samanaikaisesti rakennettujen liiketoimintatapausten tarkistamista ja epävakaiden sovellusliittymien testaamista.
Toinen vaihe oli POP Vakuutus -vakuutuspalvelujen tuominen markkinoille digitaalisten kanavien kautta. Toteuttamalla vakuutusosan mobiilipankkisovelluksessa loimme ristiinmyyntimahdollisuuksia molempiin suuntiin. Tämän seurauksena vakuutusasiakkaiden määrä kasvoi 19,8 % vuonna 2019 ja vakuutusosa raportoi ensimmäistä kertaa positiivisen vuosituloksen.
Kolmannessa vaiheessa suunniteltiin uusien tuotteiden tarjoaminen asiakkaille vain mobiilisovelluksen kautta. Oli ratkaistava ongelma, kuinka tarjota monimutkaisia tuotteita turvallisesti sekä kokeneille sijoittajille että aloittelijoille. Vuoden 2019 alussa POP-pankit lisäsivät rahastoonsa 11 uutta POP-rahastoa. Suurin osa kolmannesta vaiheesta käsitti kahden asian työskentelyn:
Pankki: tilisiirrot, tilipalvelut, säästöt ja lainat.
Vakuutus: Tarjousten, vakuutusostojen ja bonusmaksujen luominen.
Kolmannen osapuolen lisäpalvelut: Pikatilisiirrot.
Alustan kehittäminen kesti kuusi kuukautta ja sai lämpimän vastaanoton julkaisun jälkeen. App-storen arvosana on noussut 4,5 tähteen ja vakuutusmyynti on kasvanut 20 %. Digitaalisella transformaatiolla POP Pankki saavutti konsernin historian parhaan tuloksen vuonna 2019. Tulos ennen veroja kasvoi 126 prosenttia. Uusi alusta on nopea ja helppokäyttöinen. Se varmistaa, että POP Pankki on jatkossakin Suomen tyytyväisimpien asiakkaiden pankki.
Ammattitaitoisten mobiilikehittäjien lisäksi Euvic auttoi laadukkaalla elegantilla suunnittelulla, jossa aina paras mahdollinen asiakaskokemus oli keskiössä. POP Pankin asiakkaat ovat ottaneet sovelluksen ulkoasun ja tuntuman erittäin hyvin vastaan.
Pekka Lemettinen
POP Bankin entinen toimitusjohtaja