Skärgårda
Pääsy arkena tarvittaviin tuotteisiin Tukholman saariston haasteellisimmissa osissa ei ole koskaan ollut näin helppoa.
Pääsy arkena tarvittaviin tuotteisiin Tukholman saariston haasteellisimmissa osissa ei ole koskaan ollut näin helppoa.
Skärgårda
Liikenne, Turismi
Ruotsi
Verkkosivusto, laajennus, identiteetin luominen
Product Designer, UI Designer, Project Manager, Front-end Developer, Back-end Developer, Manual Tester, Automatic Tester
Tukholman saaristo koostuu noin 24 000 saaresta ja luodosta. Aikoinaan se oli pääasiassa kalastajien ja maanviljelijöiden asuttama, mutta nykyisin se on yksi tärkeimmistä ruotsalaisten kesälomapaikoista. Jatkuvien muutosten ja matkailun laajenemisen aikana saaren kesäasuntoihin on voitava toimittaa erilaisia tavaroita ruoasta ja urheiluvälineistä rakennusmateriaaleihin.
Skärgårda on merenkulkualan startup-yritys. Se tarjoaa joustavat koti-, laituri- tai venetoimitukset valikoiduista verkkokaupoista Ruotsissa. On tärkeää, että Skärgårdan veneet pääsevät vaikeapääsyisiin paikkoihin. Se taas vaatii liikenteen nopeaa kehitystä aiemmin huonosti saavutettavissa paikoissa.
Olemme olleet Skärgårdin kumppani yrityksen perustamisesta lähtien. Toteutamme brändäystä ja visuaalista viestintää yrityksen markkinointiosaston kanssa. Olemme luoneet verkkosivuston, jossa on toimituspalvelutyökalu kuriireille ja loppukäyttäjille sekä ulkoisten toimittajien kanssa tehtävään yhteistyöhön tarvittava liitännäisosa.
Kun suunnittelimme yhteistyömme alussa visuaalista viestintää ja helppokäyttöisiä työkaluja, keskityimme käyttäjien ja käyttökontekstin määrittelyyn.
Pääkäyttäjä on jollakin saarella kesälomansa viettävä henkilö, jota ajatellen suunnittelimme logon, valitsimme värit ja kuvitukset sekä loimme verkkosivuston tietoarkkitehtuurin ja liitännäisen ulkopuolisille toimittajille. Selvitimme myös keinoja sosiaalisen median viestintään tiiviissä yhteistyössä Skärgårdan markkinoinnin kanssa.
Toinen käyttäjä on kuriiri eli laivaa ohjaava henkilö, joka vastaa lähetysten toimittamisesta ja purkamisesta. Korostamme käyttökontekstin merkitystä eli olosuhteita, joissa tietty henkilö käyttää sovellusta (laitetyyppi, Internet-yhteys, sääolosuhteet). Kolmas käyttäjä on järjestelmänvalvoja, joka hoitaa pakettien hallinnan ja reittisuunnittelun.
Skärgårdan logo on ympyrän muotoinen. Se toimii täydellisesti avatarina sosiaalisessa mediassa, joka on markkinointitoiminnan pääkanava. Aallot symboloivat vettä, liikkumista ja luontoa eli asiakkaan saaristoelämän ja itse saariston ominaisia elementtejä. Typografia on sujuvaa kirjasintyyppiä, joka toimii sekä elektronisissa laitteissa että laivan runkoon painettuina. Värit ovat kirkkaita, raikkaita ja energisiä, tunnelmaltaan kesälomaa. Ne heijastavat saariston maisemaa (punaiset talot, vesi, aurinko). Kuvat ja ikonit paketteja kuljettavista laivoista ovat brändin visuaalisen ilmeen keskiössä. Samoja elementtejä käytetään verkkosivuston käyttäjäsivuilla, painetuissa materiaaleissa ja sosiaalisessa mediassa.
Sivuston tietoarkkitehtuuri on suunniteltu uusille ja vanhoille käyttäjille ja heidän keskeisiin tarpeisiinsa. Toiminnot, kuten paketin seuranta, toimittajan löytäminen tai kuljetusten tilaaminen, sijaitsevat tavalliselle käyttäjälle selkeässä paikassa ja niitä voidaan käyttää sekä sivuston työpöytä- että mobiiliversiosta. Lisäetuna ovat tekstiviestit, jotka kertovat tilauksen tilasta. Uusille käyttäjille on suunniteltu Know How -osioita selkeällä ikonografialla ja yksinkertaisella viestinnällä. Näin asiakas kokee aiemmin ongelmallisen toimitusprosessin yksinkertaiseksi ja selkeäksi.
Kuriirien hallintapaneeli suunniteltiin tabletin käyttäjille. Tehtäväluettelon, tilauksen tilan ja pakettien käsittelyyn liittyvien perustoimintojen näyttäminen on suunniteltu tiettyyn käyttökontekstiin: laivan tarkastuksen ja purkamisen aika, Internet-yhteyden katkokset jne.
Päätyökalu on kehitetty WordPress-sisällönhallintajärjestelmään, joka mahdollistaa erilaisten käyttäjätyyppien luomisen sekä laitteen ja käyttökontekstin mukaisesti sovitetun tiedon näyttämisen. Käyttäjätilit sijaitsevat sisällönhallintajärjestelmässä ja ylläpitäjä voi hallita paketteja ja kuriirien reittiä sekä seurata heidän työtään hallintapaneelin avulla.
Hallintapaneeli on rakennettu niin, että myös vähän teknologista tietämystä omaava henkilö voi tehokkaasti ja nopeasti hallita sisältöä, lisätä uusia toimittajia ja julkaista uusia tuotteita.
Yhteistyömme viimeinen askel oli ulkoisten toimittajien kanssa tarvittavaa integraatiota varten luotu plug-in. Tehtyään ostokset ja valittuaan toimittajan käyttäjä voi helposti määrittää tilauksen vastaanottopaikan (myös paikoissa, joilla ei ole omaa osoitetta) ja ajan.
Skärgård-palvelu on vastaus dynaamisesti kehittyvän liikenteen olosuhteisiin vaikeapääsyisissä paikoissa. Kattava lähestymistapa, käyttäjien ja heidän ongelmiensa tutkiminen mahdollistaa palvelun tarpeisiin sovitettujen työkalujen luomisen. Se taas takaa käyttömukavuuden. Oikean työkaluvalikoiman ja toimintamallin ansiosta olemme tehokas liikekumppani, joka huomioi myös asiakkaan budjetin.