Wsportsmedia Multisite
Multisite-alusta talviurheilusta ja liike-elämästä kiinnostuneille päivittäisillä uutisilla, kilpailutiedoilla, tapahtumien live-lähetyksillä, aikakauslehdellä, harjoittelulla ja suoratoistoalustalla.
Multisite-alusta talviurheilusta ja liike-elämästä kiinnostuneille päivittäisillä uutisilla, kilpailutiedoilla, tapahtumien live-lähetyksillä, aikakauslehdellä, harjoittelulla ja suoratoistoalustalla.
Wsportsmedia
Urheilu, Talviurheilu
Ruotsi
Platform (4-Multisite-sivustoa)
Product Designer, UX/UI Designer, Project Manager, Front-end Developers, Back-end Developers, Manual Testers, Automatic Tester
W Sportsmedia on vuonna 2014 perustettu kansainvälinen urheiluliiketoimintaa harjoittava yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Höganäsissa Ruotsissa ja toimistot Tukholmassa, Östersundissa, Tampereella, Oslossa ja Joinvillessä Brasiliassa.
Yritys on osa urheiluliiketoiminnan arvoketjua, joka liittyy kansainväliseen mediatuotantoon, mediaoikeuksien jakeluun, kansainvälisten urheilutapahtumien hallintaan ja urheilijoiden edustukseen.
4-Multisite Platform -palvelujen kokonaisuuteen liittyvän suuren tuotteen rakentamisen iso haaste oli aika. Se piti saada valmiiksi ennen talvikauden alkua. Oli suuria vaikeuksia saada olemassa olevilta verkkosivuilta kaikki ne tiedot, joita vaadittiin sivuston täysimääräiseen toimintaan. Toinen haaste oli verkkosivuston toteuttaminen neljällä kielellä. Kielten pituuserot vaativat sivujen muokkaamaista käytetyn kielen mukaan.
Suurin tekninen haaste oli integrointi ulkoisiin palveluihin, kuten Vimeoon tai ulkoiseen käyttäjähallintatukeen.
Alusta sisältää useita ratkaisuja talviurheilun ystäville. Sen tehtiin lehdeksi, jossa on uutisia urheilutapahtumista, varusteista ja niiden luokituksesta sekä treeniohjeita tai vaikka ohjeita omien varusteiden hoitoon. Alustan pääpalvelua täydennettiin mahdollisuudella näyttää suoria urheilutuloksia, luetteloita ja kuvauksia urheilutapahtumista sekä useiden vuosien tuloshistoriaa. Lisäksi sivustolla esitellään kunkin kielipalvelun nykyinen edustus ja tiimit. Kaikki yhdistettiin yksinkertaiseen myymälämuotoon, jossa on tietyt parametrit tietyille urheiluvälineille, asiantuntija-arviot ja pääsy W Sportsmedian talviurheilua käsittelevään podcastiin. Rekisteröityneet käyttäjät voivat myös rekisteröidä urheilutapahtumia lomakkeella, jonka W Sportsmedia-tiimi tarkistaa ja tarvittaessa täydentää ennen sivulla näyttämistä.
Asiakas halusi, että ymmärrämme talviurheilun luonteen sekä vision verkkosivun viestistä.
UX:n näkökulmasta olennaista oli verkkosivuston tärkeimpien toimintojen sijoittaminen päänäkymään siten, että ne ovat ymmärrettäviä ja helposti saavutettavia.
Niitä olivat:
Koska WSportsmedian urheilualustan käyttäjät seuraavat talviurheilumaailman ajankohtaisia tapahtumia sekä kannettavilla tietokoneilla että puhelimilla, mobiiliversiossa oli lähimmistä tapahtumista kertovan osion, kuten kokoontaitettavan valikon sijoitus oli keskeistä. Näin käyttäjä voi piilottaa osion, mutta se on silti käytettävissä riippumatta siitä, mitä alasivua käyttäjä lukee.
Artikkelinäkymässä huomioidaan artikkelin tekstisarakkeen leveys, jotta käyttäjän olisi helpompi lukea. Näkymään kuuluu aina osio, jossa on samanlaisia artikkeleita luokasta ja muita luokkia, jotta käyttäjä pysyy pidempään sivustolla.
Jokaisella kielellä on erilainen väritys, jonka värit on valittu yhteistyössä asiakkaan kanssa. Ne edustavat epäsuorasti kyseisen kielen kotimaan lipun värejä. Englanninkielinen versio, ns. International, korostaa alustan teemaa sinisellä värimaailmallaan.
Pääuutissivun artikkelinäkymä on yksi tärkeimmistä näkymistä. Tähän suunnittelimme mainosten eston kaltaisen ikkunan, joka tiedottaa sivuston sisältöön pääsyn rajoituksista kirjautumattomille käyttäjille ja niille, jotka eivät ole tilaajia. Päämääränä on kannustaa käyttäjää hyödyntämään tilaussuunnitelmaa.
Perustimme sivuston tunnettuun CMS:ään, WordPressiin. Tämä ei kuitenkaan ollut tyypillinen WordPress-asennus, sillä käytimme Bedrockia kattilalevynä. Tätä varten käytimme useita plugeja, mukaan lukien ACF ja WP All Import. Näin suuren ja monimutkaisen projektin yhteydessä piti toteuttaa erilaisia laajennuksia ja ratkaisuja mm.
Toinen rakenne oli tiedonsiirto vanhoilta sivuilta, jotka perustuivat erilaisiin sisällönhallintajärjestelmiin, kuten WordPress tai Joomla. Järjestelmässämme painotimme universaalista tiedon tuonnin ratkaisua.
Oli suuri haaste toteuttaa integraatio niiden käyttäjien välillä, jotka eivät määritä tiliään W Sportsmedian järjestelmässä, mutta joiden tietoa välitettiin ulkoisissa palveluissa, kuten Vimeossa. Käytimme KeyCloak-väliohjelmistoa, joka kääntää erilaisten viestintäprotokollien (SAML) kautta lähetetyt käyttäjätiedot. Näin pystyimme integroimaan eri palveluntarjoajia eri protokollilla. Käyttäjät kirjautuvat sisään vain kerran verkkosivustojemme kautta. mutta pääsevät käyttämään erilaisia palveluita.
Viimeinen haaste oli kaikkien osapuolten – sekä käyttäjän että infrastruktuurin – suorituskykyongelmat. Tähän ratkaisut olivat Redis, AWS Cloudwatch, AWS CloundFront, Elastic Load Balancing.
Projektin alussa hankkeen laajuus ja verkkosivuston lopullinen rakenne eivät olleet täysin tiedossa, mikä johti jatkuviin muutoksiin ja laajennuksiin. Keskinäisen yhteistyön ansiosta voimme määritellä sivuston laajuuden ja systematisoida tietomassan, jonka jälkeen voimme aloittaa kehitystyön.
Asiakkaallamme oli ennalta määrätty päivämäärä – talvikauden alku – sivuston avaamiselle, joten teimme jatkuvaa yhteistyötä asiakkaan kanssa päästäksemme vauhdikkaasti eteenpäin. Ohjelmointiin tarvittiin joustava lähestymistapa. Samaan aikaan prosessissa piti säilyttää Scrumin perusperiaatteet. Halusimme kuitenkin laatua vaativan asiakkaan näkevän, että työ etenee sovitussa ajassa.
Suurin vaikeus oli integroida eri tavoilla kommunikoivat ulkoiset palvelut järjestelmään. Tämä saavutettiin KeyCloak-työkalulla. Näin käyttäjä tarvitsee kirjautua sisään vain kerran ja hän pääsee kaikkiin sivuston palveluihin.
Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön Euvicin kanssa uuden talviurheilualustamme rakentamisessa. Olemme oppineet monia asioita matkan varrella ja olemme yhdessä ratkaisseet useita teknisiä ongelmia ja haasteita, joita prosessissa on ilmennyt. Projekti oli monimutkaisempi ja aikaa vievämpi kuin odotimme, ja Euvic-tiimi on työskennellyt ahkerasti vastatakseen tarpeisiimme ja kohteiden teknisiin toimintoihimme. Odotamme innolla jatkavamme työskentelyä ja sivustojen kehittämistä yhdessä ajan myötä.
Sandra Åhs Nilsson
W sportsmedia, Viestintä- ja myyntijohtaja